Ostatnio słowo „sukcesja” zaczęło kojarzyć się z coraz bardziej popularnym serialem o właśnie takim tytule. My jednak pochylimy się dziś nie nad serialem, a nad czystą sukcesją, uregulowaną obowiązującymi przepisami. Wyjaśnimy również cel i sam proces ustanowienia zarządu sukcesyjnego w firmie.  Jak ustanowić zarząd sukcesyjny w firmie?

Sukcesja- co to takiego?

Najprościej mówiąc sukcesja to przejęcie ogółu praw i obowiązków przez konkretną osobę poprzez jego przekazanie przez pierwotnego posiadacza. Innymi słowy: osoba X przekazuje swe prawa osobie Y, która staje się sukcesorem. Sukcesja dotyczy praw i obowiązków majątkowych. Zasiedzenia, czy przywłaszczenia rzeczy nie można nazwać sukcesją, brak bowiem w nich elementu świadomego przekazania danego prawa przez poprzednika. 

Jak działa zarząd sukcesyjny w firmie w przypadku prowadzonej działalności gospodarczej?

Zarząd sukcesyjny umożliwia sukcesorowi tymczasowo kierować przedsiębiorstwem. Wchodzi on na miejsce poprzednika i zaczyna mieć wszelkie prawa i obowiązki przysługujące osobie, której miejsce zajmuje. Zarządcą sukcesyjnym może być tylko jedna osoba, mająca pełną zdolność do czynności prawnej. Jej prawa do prowadzenia działalności gospodarczej nie zostały w żaden sposób ograniczone czy odebrane. 

Jaki jest cel ustanowienia zarządcy sukcesyjnego?

Zarządca sukcesyjny powołuje się jest na wypadek śmierci przedsiębiorcy. Wchodząc w ogół praw i obowiązków zmarłego, ma on obowiązek prowadzić przekazaną działalność w taki sposób jak robił to dotychczasowy właściciel. Dalsze prowadzenie działalności przez zarządcę sukcesyjnego ma umożliwić spadkobiercom podjęcie decyzji w sprawie firmy: o jej zamknięciu, odsprzedaniu czy kontynuowaniu działalności. W tym czasie kontynuuje się wykonywanie kontraktów, dostęp do konta bankowego przedsiębiorcy zostaje otwarty, umowy z pracownikami nie zostają zerwane, a przedsiębiorstwo działa jak zwykle. Ustanowienie zarządcy sukcesyjnego oszczędza spadkobiercom dodatkowych wizyt u notariusza oraz chroni firmę przed potencjalnymi stratami. Nazwa firmy nie ulega zmianie, jedynie dodaje się zostanie do niej oznaczenie „w spadku”.

Bycie zarządcą sukcesyjnym nie łączy się z byciem właścicielem przedsiębiorstwa. Po jego ustanowieniu, dotychczasowi właściciele nie tracą swojej pozycji, nadal biorą udział zarówno w zyskach, jak i stratach, a zarządca działa na ich rachunek. 

Ile trwa zarząd sukcesyjny?

Zarząd sukcesyjny może trwać do 2 lat od dnia śmierci przedsiębiorcy. Z ważnych przyczyn sąd może przedłużyć ten okres nawet do lat 5. W tym czasie spadkobiercy powinni uregulować wszelkie formalności związane ze spadkiem oraz losem firmy. 

Są przypadki, kiedy zarząd sukcesyjny wygasa wcześniej. Może się tak zdarzyć w przypadku kiedy:

  • ogłoszona została upadłość przedsiębiorcy;
  • w terminie do dwóch miesięcy od śmierci przedsiębiorcy spadek nie został przejęty;
  • przedsiębiorstwo nabyła jedna osoba, jeden spadkobierca/zapisobiorca windykacyjny;
  • zarządca windykacyjny zostanie wykreślony z CEIDG, a na jego miejsce nie zostanie powołany kolejny;
  • dział spadku, obejmujący przedsiębiorstwo nastąpi wcześniej.

Jak ustanowić zarządcę sukcesyjnego?

Na początku potencjalnego zarządcę należy powołać, później, jeśli wymagania natury formalnej (opisane w początkowej części artykułu) nie stoją na przeszkodzie, musi on zaakceptować propozycję przedsiębiorcy. Kiedy kandydat wyrazi zgodę, należy wpisać go do CEIDG. Aktualnie aby dokonać takiego wpisu nie musimy nawet wychodzić z domu! Wszystkich formalności dokonasz online poprzez stronę internetową: www.prod.ceidg.gov.pl .

Zarządcę sukcesyjnego można powołać zarówno za życia, jak i po śmierci przedsiębiorcy. W pierwszym wypadku zastosowanie mają procedury opisane powyżej. W drugim przypadku zarządca sukcesyjny można ustanowić w przeciągu dwóch miesięcy od śmierci przedsiębiorcy , przez spadkobiercę, który spadek przyjął, lub małżonka spadkodawcy, jeżeli przysługuje mu w spadku udział w przedsiębiorstwie. Przepisy upoważniają do powołania zarządcy sukcesyjnego również zapisobiercę windykacyjnego, jeśli w spadku przysługuje mu udział w przedsiębiorstwie. 

Powołując zarządcę sukcesyjnego po śmierci przedsiębiorcy wszystkie wymienione wyżej oświadczenia, oraz akt powołania zarządcy, należy złożyć przez notariuszem. To do niego będzie należeć obowiązek zgłoszenia zarządcy sukcesyjnego do CEIDG. Powołując zarządcę za życia przedsiębiorcy, wizyta u notariusza jest zbędna.

Koniecznie zajrzyj do sklepu: https://www.lalowicz.pl/sklep/

********

Spodobał Ci się post? Daj mi znać! Pamiętaj, aby obserwować mój profil na Facebooku i LinkedIn, w ten sposób nie przegapisz żadnego posta.

Wykorzystujemy pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Więcej informacji

Wykorzystujemy pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

Zamknij